افرادی که پیامبرصلی الله علیه وآله اسلام آنها را لایق پذیرش مسئولیت میداند
رئیس سازمان دارالقرآن در توصیههایی به استعدادهای درخشان قرائت قرآن، ضمن تبیین شاخصه های «قاری قرآن» در تراز جامعه نبوی گفت: قاریان قرآن در زمان پیامبر صلی الله علیه وآله کسانی بودند که ایشان آنها را لایق پذیرش مسئولیت می دانست.
چهارمین مرحله اردوی استعدادهای درخشان تلاوت قرآن کریم، صبح امروز با حضور 67 قاری نوجوان و جوان در ساختمان سازمان دارالقرآنالکریم در تهران آغاز به کار کرد.
مهدی قرهشیخلو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در مراسم افتتاحیه این اردو طی سخنانی هدف از برگزاری این اردو را تهیه ابزار و بستر لازم برای رشد نسل جدیدی از قاریان قرآن اعلام کرد و در ادامه نیز به تشریح سه آفت عمده که در کمین قاریان قرآن است پرداخت.
این قاری بین المللی کشورمان با بیان اینکه هر فعالیتی دارای آفتهایی است که چنانچه بر آنها مراقبت نشود سدی در برابر توفیقات خواهد بود، گفت: چنانچه دقت و مراقبت های لازم در این خصوص صورت نپذیرد نه تنها موفقیتی حاصل نمی شود بلکه بیم ضرر نیز وجود دارد؛ چرا که شیطان درصدد است تا از هر روزنهای برای ورود استفاده و افراد را از مسیر اصلی خود خارج کند.
وی حتی امور مقدسی همچون قرائت قرآن کریم را با تمام تکریم و تجلیلی که بزرگان دین از قاریان قرآن دارند از این آفت در امان ندانست و افزود: نصیب قاریان قرآن در قیامت نباید محدود در خواندن آن با صوت خوش، تشویق مردم و گرفتن هدیه از آنها باشد.
خداوند شهرت را به قاری قرآنی می دهد که در پی آن نباشد
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ناخالصی در نیات قاری را اولین آفت ورود به میدان آموختن تلاوت قرآن کریم دانست و در این خصوص گفت: خالص نبودن نیت بدین معنی است که فرد بدون اینکه در اهداف خود نقشی برای خداوند قائل باشد مسائلی مانند کسب شهرت و درآمد را دنبال کند.
وی استفاده ابزاری از هنر تلاوت قرآن را برای کسب شهرت و مکنت تهدیدی برای تمام قاریان دانست و اظهار داشت: اگر کسی با نیت خدایی هنر تلاوت قرآن کریم را بیاموزد؛ خداوند سایر مسائل را «بغیر حساب» برایش جبران خواهد کرد که ما از شمارش و اندازهگیری آن ناتوانیم.
قاری نباید مغرور و طلب کار باشد
قرهشیخلو تکبر و غرور را دیگر آسیب محتمل برای قاریان دانست و در این باره افزود: احترامی که مردم به قاریان قرآن می گذارند ممکن است آنها را دچار تکبر و غرور کند؛ به همین سبب، رفتار قاریان نباید تداعی کننده چنین احساسی در مردم باشد.
وی داشتن توقعات بیجا از مردم و جامعه را پیامد ابتلا به غرور دانست و تصریح کرد: اینکه بهترین امکانات باید در خدمت قاریان مشهور باشد توقعی غلط است.
قرهشیخلو با تصریح بر این موضوع که اکنون بخشی از جامعه قرآنی کشور، دچار آفتهایی شده است، به قاریان نوجوان توصیه کرد: «شما که اکنون در مقطع شکلگیری شخصیت هستید؛ تمرین کنید تا از مردم و جامعه انتظارات بیجا نداشته باشید».
قاریان عامل به قرآن، مسئولان حکومت پیامبر اسلام
رئیس سازمان دارالقرآنالکریم توقف در ظاهر قرآن و عدم انس با باطن آن را خطری جدی برای جامعه قاریان دانست و با بیان اینکه در صدر اسلام، قاری قرآن دارای مفهوم جامعی شامل خواندن قرآن با صوت نیکو، فهم آیات و عمل به آنها بوده است، گفت: همین مسئله سبب شده بود که پیامبر اکرم مسئولان حکومتی خود را از میان قاریان قرآن و کسانی که انس بیشتری با ظاهر و باطن قرآن داشتند انتخاب کند.
وی کارکرد قاریان قرآن را فراتر از تبدیل شدن به دستگاه ضبط صوتی دانست که فقط نغمه از آن خارج می شود، دانست و در این رابطه افزود: رفتار قاری قرآن باید منطبق بر مفاهیم قرآن باشد و در توسعه فعالیتهای قرآنی کشور نیز سهم خود را ادا کند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم همچنین با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این دوره قاریپروری صرف نیست، اظهار داشت: هر یک از افرادی که در این دوره شرکت میکنند؛ باید در آینده، یک سازمان قرآنی متحرک، مبلغ فرهنگ قرآن کریم و توسعه دهنده آن در محیط اطراف خود باشند.
قاری قرآنی تأثیرگذار است که متأثر از آن باشد
قرهشیخلو تربیت چنین افرادی را که بتوانند بر محیط اطراف خود تأثیرگذار شوند؛ مستلزم تأثیر پذیرفتن این افراد از قرآن کریم دانست و با اشاره به صرف بیت المال مسلمانان برای تربیت قاریان در این اردو، از شرکت کنندگان خواست تا ضمن بهره گیری کامل از اساتید و امکانات ایجاد شده، پاسدار بیتالمال مسلمین باشند.
انتهای پیام/م.خ/ خبرگزاری فارس