منظور از عرش و کرسى چیست؟
کسى که از هستى حفاظت مىکند، مىتواند ما را در برابر خطرات حفظ کند و لذا براى حفاظت، سفارش به خواندن آیة الکرسى شده است.
اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَۆُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ (بقره ـ 255)
در چند مقاله قبل که بحث در مورد آیة الکرسی را آغاز کردیم قسمت های اول آیه را بررسی کردیم. در این نوشتار به ادامه بحث می پردازیم:
در نهمین و دهمین توصیف، مىفرماید:" کرسى (حکومت) او آسمان ها و زمین را در بر گرفته و حفظ و نگاهدارى آسمان و زمین براى او گران نیست" (وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَۆُدُهُ حِفْظُهُما).
و در یازدهمین و دوازدهمین، توصیف مىگوید:" و او است بلند مرتبه و با عظمت" (وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ).
منظور از عرش و کرسى چیست؟
در روایتى از امام صادق علیه السلام آمده است: مراد از «عرش»، علومى از خداوند است که انبیاء و رسل را به آنها آگاه کرده است (تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 259) ولى «کرسى»، علومى هستند که آنها را هیچ کس نمىداند. (تفسیر برهان، ج 1، ص 240)
" کرسى" از نظر ریشه لغوى از" کرس" (بر وزن ارث) گرفته شده که به معنى اصل و اساس مىباشد و گاهى نیز به هر چیزى که به هم پیوسته و ترکیب شده است گفته مىشود و به همین جهت به تخت هاى کوتاه " کرسى" مىگویند و نقطه مقابل آن "عرش" است که به معنى چیز "مسقف" یا خود سقف و یا تخت پایه بلند می باشد.
و از آنجا که استاد و معلم به هنگام تدریس و تعلیم بر کرسى مىنشیند گاهى کلمه کرسى کنایه از علم مىباشد و نظر به اینکه "کرسى" تحت اختیار و زیر نفوذ و سیطره انسان است گاهى به صورت کنایه از" حکومت" و " قدرت" و "فرمانروایى بر منطقهاى" به کار مىرود.
در آیه بالا مىخوانیم که کرسى خداوند همه آسمان ها و زمین را در بر مىگیرد، کرسى در اینجا به چند معنى مىتواند باشد:
الف: منطقه قلمرو حکومت
برخى «کرسى» را کنایه از قدرت و حکومت خدا مىدانند که آسمانها و زمین را در برگرفته است. با آنکه جهان بس وسیع است و زمین نسبت به آن همچون حلقه انگشترى در بیابان است، ولى با همه اینها حفظ و نگهدارى آنها براى خداوند سنگین نیست. آیة الکرسى به مردم مىفهماند که خداوند نه تنها مالکِ عالَم و عالِم به تمام مملوکهاى خود است، بلکه سراسر هستى با همهى مخلوقاتش، تحت سلطه و قدرت اوست. («بَلْ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ کُلٌّ لَهُ قانِتُونَ» (بقره، 116) و «إِنْ یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَ یَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِیدٍ» (ابراهیم، 19) و مردم قدرت نامحدود خالق را با قدرت مخلوق مقایسه نکنند. زیرا خستگى، از عوارض ماده است، امّا توانایى خداوند عین ذات اوست. «إِنَّ رَبَّکَ هُوَ الْقَوِیُّ الْعَزِیزُ» (هود، 66)
به عبارت دیگر می توان نتیجه گرفت که خداوند بر همه آسمان ها و زمین حکومت مىکند و منطقه نفوذ او همه جا را در بر گرفته و به این ترتیب کرسى خداوند مجموعه عالم ماده اعم از زمین و ستارگان و کهکشان ها و سحاب ها است.
طبیعى است که عرش، طبق این معنى باید مرحلهاى بالاتر و عالىتر از جهان ماده بوده باشد (زیرا گفتیم عرش در لغت به معنى سقف و سایه بان و تخت هاى پایه بلند است به عکس کرسى) و در این صورت معنى عرش، عالم ارواح و فرشتگان و جهان ماوراء طبیعت خواهد بود البته این در صورتى است که عرش و کرسى در مقابل هم قرار گیرند که یکى به معنى"عالم ماده و طبیعت" و دیگرى به معنى"عالم ماوراء طبیعت" است ولى چنان که در ذیل آیه 54 سوره اعراف آمده عرش معانى دیگرى نیز دارد و مخصوصاً اگر در مقابل کرسى ذکر نشود، ممکن است به معنى مجموع عالم هستى بوده باشد.
ب: منطقه نفوذ علم
یعنى علم خداوند به جمیع آسمان ها و زمین احاطه دارد و چیزى از قلمرو نفوذ علم او بیرون نیست؛ زیرا همان طور که گفتیم کرسى، گاهى کنایه از علم مىباشد.
در روایات متعددى نیز روى این معنى تکیه شده است (مانند حدیثی که در طلیعه سخن ذکر کردیم.)
ج: موجودى وسیعتر از تمام آسمان ها و زمین
موجودى وسیعتر از تمام آسمان ها و زمین که از هر سو آنها را احاطه کرده است و به این ترتیب معنى آیه چنین مىشود: کرسى خداوند همه آسمان ها و زمین را در برگرفته و آنها را احاطه کرده است.
در حدیثى از امیر مومنان على علیه السلام این تفسیر نقل شده، آنجا که مىفرماید: " الکرسى محیط بالسماوات و الارض و ما بینهما و ما تحت الثرى" (تفسیر نور الثقلین، جلد اول، صفحه 260 حدیث شماره 1042) " کرسى احاطه به زمین و آسمان ها و آنچه ما بین آنها و آنچه در زیر اعماق زمین قرار گرفته است ، دارد".
حتى از پارهاى از روایات استفاده مىشود که کرسى به مراتب از آسمان ها و زمین وسیعتر است، به طورى که مجموعه آنها در برابر کرسى همچون حلقهاى است که در وسط بیابانى قرار داشته باشد.
از جمله از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: " ما السماوات و الارض عند الکرسى الا کحلقة خاتم فى فلاة و ما الکرسى عند العرش الا کحلقة فى فلاة " (مجمع البیان، جلد 1 و 2 صفحه 362) (آسمان ها و زمین در برابر کرسى، همچون حلقه انگشترى است در وسط یک بیابان و کرسى در برابر عرش، همچون حلقهاى است در وسط یک بیابان.)
نتیجه گیری از معانی کرسی:
البته معنى اول و دوم کاملاً مفهوم و روشن است ولى معنى سوم چیزى است که هنوز علم و دانش بشر نتوانسته است از آن پرده بردارد زیرا؛ وجود چنان عالمى که آسمان ها و زمین را در بر گرفته باشد و به مراتب وسیعتر از جهان ما باشد، هنوز از طرق متداول علمى اثبات نشده است، در عین حال هیچ گونه دلیلى بر نفى آن نیز در دست نیست، بلکه همه دانشمندان معترفند که وسعت آسمان و زمین در نظر ما، با پیشرفت وسایل و ابزار مطالعات نجومى روز به روز بیشتر مىشود و هیچ کس نمىتواند ادعا کند که وسعت عالم هستى به همین اندازه است که علم امروز موفق به کشف آن شده است بلکه به احتمال قوى عوالم بىشمار دیگرى وجود دارد که از قلمرو دید وسائل امروز ما بیرون است.
ناگفته نماند که تفسیرهاى سهگانه بالا هیچ منافاتى با هم ندارد و جمله" وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ" مىتواند هم اشاره به نفوذ حکومت مطلقه و قدرت پروردگار در آسمان ها و زمین باشد و هم نفوذ علمى او و هم جهانى وسیعتر از این جهان که آسمان و زمین را در بر گرفته است. و در هر صورت این جمله، جملههاى ما قبل آیه را که در باره وسعت علم پروردگار بود تکمیل مىکند.
نتیجه این که حکومت و قدرت پروردگار، همه آسمان ها و زمین را فرا گرفته و کرسى علم و دانش او به همه این عوالم احاطه دارد و چیزى از قلمرو حکومت و نفوذ علمى او بیرون نیست.
در جمله وَ لا یَۆُدُهُ حِفْظُهُما- "یۆده" در اصل از ریشه" اود" بر وزن "قول" به معنى ثقل و سنگینى مىباشد- یعنى حفظ آسمان ها و زمین براى خداوند هیچ گونه سنگینى و مشقتى ندارد؛ زیرا او همانند مخلوقات و بندگان خود نیست که قدرتشان محدود باشد و گاهى از نگهدارى چیزى خسته و ناتوان شوند، بلکه قدرت او نامحدود است و براى یک قدرت نامحدود اصولاً سنگینى و سبکى، مشقت و آسانى مفهومى ندارد و این مفاهیم همه در مورد قدرت هاى محدود صدق مىکند! از آنچه در بالا گفتیم روشن مىشود که ضمیر "یۆده" به خداوند بر مىگردد و جملههاى سابق آیه و جمله بعد نیز گواه بر این معنى است؛ زیرا ضمایر آنها نیز، همه بازگشت به خداوند مىکند. بنابراین احتمال بازگشت ضمیر به کرسى به این معنى که "حفظ آسمان ها و زمین براى کرسى سنگین و ثقیل نیست" بسیار ضعیف به نظر مىرسد.
پیام قسمت بحث شده از آیة الکرسی در این مقاله:
1ـ حکومت و قدرت او محدود نیست. «وَسِعَ کُرْسِیُّهُ»
2ـ حفاظت هستى براى او سنگین نیست. «وَ لا یَۆُدُهُ»
3ـ کسى که از هستى حفاظت مىکند، مىتواند ما را در برابر خطرات حفظ کند: «حِفْظُهُما» لذا براى حفاظت، سفارش به خواندن آیة الکرسى شده است.
http://www.tebyan.net
ضمن تشکر از حضور همیشگی شما...
شیعه بلاگ به روز میباشد...
همچنان منتظر حضور سبزتان هستیم...
یاعلی
http://shiehblog.blog.ir/