راهی قدسی

اهدناالصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم

راهی قدسی

اهدناالصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم

راهی قدسی
آخرین نظرات

یک آیه قرآن/ ملاک انسانیت چیست؟

دوشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۰۰ ق.ظ
یامن له الدنیاوالأخره
قرآن

خداوند متعال در آیه‌ای از قرآن ،‌آفرینش بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ مى‏‌داند و در آیه‏‌اى دیگر خلقت جنّ و انس را براى عبادت مى‏‌شمارد.

آیه 179 سوره اعراف

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیراً مِّنَ الْجِنِ‏ّ وَالْإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَّا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَّا یَسْمَعُونَ بِهَآ أُوْلَئِکَ کَالْأَنْعَمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِکَ هُمُ الْغَفِلُونَ 

و همانا بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفریدیم، (که سرانجامشان به آنجا مى‏‌کشد، چرا که) آنان دلهایى دارند که با آن حقّ را درک نمى‏‌کنند و چشمانى دارند که با آن نمى‏‌بینند و گوشهایى دارند که با آن نمى‌‏شنوند، آنان همچون چهارپایان، بلکه گمراه‏ترند، آنان همان غافلانند. 

* «ذَرَأ» از «ذَرْء»، در اصل به معناى پراکنده ساختن و انتشار است و در اینجا به معناى خلق، آفرینش و اظهار نمودن است.

* سؤال: قرآن، در این آیه، آفرینش بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ مى‏‌داند و در آیه‌‏اى دیگر خلقت جنّ و انس را براى عبادت مى‏‌شمارد، «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون»، [ذاریات، 56] کدام یک صحیح است؟

* پاسخ: هدف اصلى آفرینش، خداپرستى و عبودیّت است، ولى نتیجه‏‌ى کار بسیارى از انسان‏ها در اثر عصیان، طغیان و پایدارى در کفر و لجاجت، دوزخ است، گویا که در اصل براى جهنّم خلق شده‏‌اند. حرف «لام» در «لجهنّم»، براى بیان عاقبت است، نه هدف. مانند نجّار که هدف اصلى‏اش در فراهم نمودن چوب، ساختن در وپنجره‌‏هاى زیبا از آن چوبها مى‏‌باشد، ولى کار به سوزاندن چوب‏هاى بى‏‌فایده در بخارى مى‏‌انجامد که آن هدف تبعى است.

* این مطلب، شبیه این جمله‏‌ى حضرت على علیه السلام است که مى‏فرماید: خداوند فرشته‏اى دارد که هر روز با صداى بلند مى‏‌گوید: «لِدوا للموت و اجمعوا للفناء و ابنوا للخراب» [نهج البلاغه، قصار 132] بزایید براى مرگ و بسازید براى خرابى، یعنى پایان تولّد، مرگ، پایان ثروت‏اندوزى، فنا و پایان ساختمان، خرابى است.

* آرى، انسان‏هایى که هویّت انسانى خود را از دست داده‏اند، جایگاهى جز آتش براى آنان نمى‏باشد، «ان تحسب انّ اکثرهم یسمعون او یعقلون ان هم الاّ کالانعام بل اضلّ سبیلاً» [فرقان، 44] چنانکه خود آنان نیز اعتراف مى‏کنند که اگر دستورات الهى را شنیده بودند و تعقّل مى‏کردند، دیگر در جهنّم جاى نداشتند. «قالوا لو کنّا نسمع او نعقل ما کنّا فى اصحاب السعیر» [مُلک، 10]

* انسان در داشتن چشم، گوش و زبان، شبیه حیوان است، ولى کیفیّت و هدف بهره‏بردارى انسان از نعمت‏ها باید بهتر و بیشتر باشد، وگرنه همچون حیوان بلکه پست‏تر از آن است. انسان باید علاوه بر ظاهر، ملکوت را ببیند و علاوه بر سر و صداهاى ظاهرى، زمزمه‏‌هاى باطنى و معنوى را بشنود.

آدمى‏زاده طرفه معجونى است‏       از فرشته سرشته، و زحیوان
  گر رود سوى این، شود به از این‏       ور رود سوى آن، شود پس از آن

* فرجام بسیارى از انسان‏ها و جنّیان، دوزخ است. «ذرأنا...»

* جنّ هم مثل انسان، تکلیف و اختیار، کیفر و پاداش دارد. «من الجنّ و الانس»

* ملاک انسانیّت، فهم پذیرش معارف و تکالیف دینى است، وگرنه انسان مانند حیوانات است. «اولئک کالانعام»

* کسى که با وجود توانایى از نعمت‏هاى الهى بهره‏ى صحیح نبرد، بدتر از موجودى است که اساساً فاقد آنهاست. «بل هم اضلّ»

* انسان‏هاى غافل و بى‏بصیرت، (در بى‏تفاوتى، شکم‏پرستى، شهوت‏پرستى، استثمار شدن و محرومیّت از لذّت معرفت) مانند چهارپایان مى‏باشند. «اولئک کالانعام»

* غافلان، از حیوانات هم بدترند. «بل هم أضلّ اولئک هم الغافلون»

* انسان‏هاى بى‏بصیرت، از هدف، خدا، خود، امکانات، آخرت، ذریّه، آیات الهى، قانون خدا، الطاف گذشته و گناهان خویش غافلند. «اولئک هم الغافلون»

* دوزخى شدن بسیارى از انسان‏ها، به خاطر بهره‏نبردن از نعمت‏هاى الهى در مسیر هدایت و کمال است. زیرا با داشتن چشم، گوش و دل، خود را به غفلت زده‏اند. «اولئک هم الغافلون»

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/خبرگزاری تسنیم

۹۳/۱۰/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی