مقدمه
در سیماى تابناک امام حسن علیه السلام
مىتوان نظاره گر ابعاد مختلف از جمله شخصیّت علمى و قرآنى حضرت بود؛ هرچند
لحظات زندگى امام حسن علیه السلام آمیخته و متبرک با قرآن کریم بود و امام
به مقتضاى امامت (پاسدارى از اندیشه ها و مرزهاى قرآنى) آگاهترین،
مأنوسترین و عاملترین فرد به کتاب الهى بود، اما به دلیل رویکرد محققان
به موضوعاتى خاص (به ویژه صلح با معاویه) چنین فرازهاى درخشانى از سیماى
حضرت کمتر مورد عنایت قرار گرفته است. بدینجهت شایسته است گوشه هایى از
زندگى قرآنى امام حسن مجتبى علیه السلام را به تماشا بنشینیم.1
1. عشق به قرآن از خردسالى
مدینه
محل نزول وحى الهى بود و حسن و حسین علیهماالسلام نوادگان رسول، شاهدان
آن. از این رو حسن علیه السلام از همان خردسالى با زلال وحى آشنا شد،
شهدشیرین کلام الهى را چشید و شیفته آن شد و از کودکى به حفظ، قرائت، تفسیر
و معارف قرآنى دل بست. نمونه هایى از عشق حضرت و علاقه وى به وحى الهى را
در فضاى معطّر عصر نبوى مرور مىکنیم.
با پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم در سایه قرآن
الف) حفظ و بازخوانى کلام اللّه
شیخ
ابوالفتوح نقل کرده که حسن بن على علیهماالسلام در هفت سالگى، در مجلس
رسولاللّه صلى الله علیه وآله وسلم حاضر مىشد. وحى را مىشنید و آن را
حفظ مىکرد. آن گاه به خانه بر مىگشت و براى مادرش باز مىگفت. از این روى
هر وقت على علیهالسلام به خانه بر مىگشت متوجه مىشد که همسرش فاطمه
صلى الله علیه وآله وسلم هم از آنچه نازل شده، مطلع است. یک روز که در این
باره پرسید: فاطمه علیهاالسلام فرمود: از فرزندت حسن شنیدم. بعد از آن،
روزى على علیهالسلام در خانه پنهان شد و حسن علیه السلام طبق معمول به
خانه آمد و خواست آنچه را شنیده بود، بازگوید، اما زبانش بند آمد. حضرت
فاطمه شگفتزده شد و حسن گفت: مادرجان! تعجب نکن؛ زیرا بزرگوارى سخن مرا
مىشنود و شنیدن او مرا (از سخن گفتن) باز داشته است.2
ب) درخت بلاها در بهشت
امام
حسن علیه السلام فرمود از جدم رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم شنیدم که
فرمود: درختى در بهشت هست که به آن «درخت بلاها» مىگویند. در روز قیامت
بلادیدگان را مىآورند. نه محکمه اى برایشان برپا مىشود و نه میزانى نصب
مىگردد. آنان را از پاداشها سرشار مىکنند. آن گاه این آیه را خواند:
«انّما یُوَفّى الصابرون اجرهم بغیر حساب»؛3 شکیبایان بىحساب و کامل پاداش
خود را در خواهند یافت.4
ج) مباهله و تطهیر
امام
حسن علیه السلام بعد از سازش با معاویه، از دوران کودکى خود و ماجراى
مباهله و نزول آیه تطهیر یاد کرد و فرمود: پیامبر خدا از «انفس» پدرم را
(براى مباهله) آورد و از «ابنا» من و برادرم و از «نساء» مادرم را. ما
خاندان او و براى او هستیم. و او از ما و ما از او هستیم. و چون آیه تطهیر
نازل شد، رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم ما را در کساى خیبرى ام سلمه
گردآورد و فرمود: خدایا! اینان خاندان و دودمان من هستند. پلیدى (ناپاکى)
را از ایشان بزداى و پاک و پاکیزهشان گردان... .5
منذر و هادى امّت
امام
حسن علیه السلام مى فرمود: وقتى پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم از منبر
به زیر آمد، عرض کردم: اى رسول خدا! تو حجّت بر همه آفریده هایى. فرمود:
حسن جان! خداوند مىفرماید: «انّما انت منذر و لکل قوم هاد؛6تو فقط بیم
دهندهاى و هر قومى هدایتگرى دارد.»
نقل رویاى رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم
امام
حسن علیه السلام در پاسخ شخصى که به صلح اعتراض داشت، خاطره خود از رویاى
پیامبر را این گونه نقل فرمود:«... رسول خدا در رویا بنىامیه را دید که
یکى پس از دیگرى بر منبرش سخن مىگویند. این موضوع حضرت را ناراحت کرد. پس
این آیه «انّا اعطیناک الکوثر) و این آیه «انّا انزلناه فىلیلة القدر و ما
ادراک مالیلة القدر، لیلةالقدر خیر من الف شهر...»؛ «شب قدر بهتر از هزار
ماه است» که در آن بنىامیه سلطنت کنند، نازل شد.7
از خُلق و خوى پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم
علامه
مجلسى مىنویسد: مولاى ما حسن علیه السلام فرمود: خداوند عزیز و با جلال،
پیامبرش را به بهترین ادبها تربیت کرد و فرمود: «خذاالعفو وأمر بالعرف و
اعرض عن الجاهلین»8؛ گذشت پیشه کن و به نیکى فرمان بده و از نادانان روى
برگردان».
وقتى فرمان او را دریافت، فرمود: «و ما آتاکم الرسول فخذوه و
ما نهاکم عنه فانتهوا»؛9 و آنچه را پیامبر به شما داد بگیرید و از آنچه
بازداشت، باز ایستید.» و به جبرئیل فرمود: عفو چیست؟ گفت: با هرکه از تو
برید و بپیوندى و به هرکه تو را محروم کرد، بدهى و از هرکه به تو ستم کرد،
بگذرى. وقتى پیامبر آن را انجام داد، خدا وحى کرد «وانّک لعلى خُلُقٍ
عظیم»10 و حقّاً تو خلق بزرگى دارى».11
عزّت بخش عرب
امام حسن
علیه السلام فرمود: خدا به وسیله پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم عرب را
عزّت بخشید و هرکه را از ایشان خواست، بزرگى داد و فرمود: «و انّه لذکرلک و
لقومک»12؛ و آن (عزّت دادن) یادآورى تو و امت تو است.13
اجابت آرزوى پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم
امام
حسن علیه السلام فرمود: وقتى پیامبر دعوتش را در مکه آشکار کرد... مشرکان
او را به خروج از مکه به سوى مدینه ناچار کردند. حضرت رو به سوى مکه کرد و
فرمود: خدا مىداند که تو را دوست دارم و اگر مردم تو مرا بیرون نمىکردند،
هیچ شهرى را ترجیح نمىدادم و من از غمگین هستم. خدا به او پیام فرستاد
که اى محمد! خداى علىّ اعلى سلام مىرساند و مىگوید: به زودى تو را
پیروزمند و سودمند و سالم و توانمند و غالب به این شهر بر مىگردانیم و این
همان فرموده خداست. «انّ الذى فرض علیک القرآن، لرادّک الى مَعاد»14؛ در
حقیقت همان کسى که این قرآن را به تو فرض کرد، تو را یقیناً به سوى وعده
گاه بر مىگرداند.»15
2. در عصر علوى علیه السلام
امام
حسن علیه السلام بعد از رحلت پیامبراکرم صلى الله علیه وآله وسلم در محضر
مادر بزرگوار و پدر گرامىاش نیز از معارف قرآنى بهره ها برد. در مجموعه
سخنان حضرت مىتوان نمونه هایى از این دوره را دید. امام حسن علیه السلام
گاهى آنچه را از امیرمؤمنان شنیده بود نقل مىفرمود و گاه به توضیح و بیان
آیاتى که پیرامون حضرت بود، مىپرداخت. نمونه هایى از این دو بخش را
مىخوانیم:
الف) سخنى از پدر پیرامون عرش
امام حسن
علیه السلام ضمن بازگویى سخنان کعب الاحبار و امام على علیه السلام ، به
پرسش کعب از «وکان عرشه على الماء لیبلوکم ایّکم احسن عملاً»؛16 عرش خدا بر
آب بود تا شما را امتحان کند که کدام یک نیکوتر عمل مىکنید. فرمود: امام
على پاسخ داد: آرى! عرش خدا بر آب بود؛ وقتى که نه زمینى گسترده بود و نه
آسمانى افراشته و نه صدایى شنیده مىشد و نه چشمه اى مىجوشید و نه فرشته
مقربى و نه پیامبر مرسلى و نه ستارهاى که شبانه ره پوید و نه ماهى که راهى
آسمان شود و نه آفتابى که بدرخشد. و عرش او بر آب بود؛ در حالى که با هیچ
یک از آفریده خود انس نداشت و خود را تمجید و ستایش مىکرد. چنان که
مىخواست باشد، بود. پس خواست مخلوقات را بافریند و به امواج دریاها زد و
از آن همچون دودى که از بزرگترین آفریده خدا باشد، برخاست و با آن آسمان
بسته را بنا کرد. سپس میان آن را بشکافت و زمین را از جایگاه کعبه ـ که وسط
زمین است ـ گستراند و...»17
سخنرانى در محضر پدر
امام حسن
علی السلام در یک سخنرانى در حضور امام على علیهالسلام فرمود: هان اى
مردم! از پروردگارتان یاد بگیرید: «انّ اللّه اصطفى آدم و نوحاً و آل
ابراهیم و آل عمران و علىالعالمین، ذرّیة بعضها من بعض واللّه سمیع
علیم»18؛ ما فرزندانى از آدم، دودمانى از نوح، برگزیدهاى از ابراهیم، نسلى
از اسماعیل و خاندانى از محمد هستیم. ما در میان شما مثل آسمان افراشته،
زمین گسترده و آفتاب تابانیم و نیز مانند آن درخت زیتونیم که نه شرقى است و
نه غربى و روغن آن خجسته است. پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم اصل آن است
و على شاخه اش، به خدا سوگند ما میوه آن درخت هستیم. پس هرکه به شاخهاى
از آن درخت آویزد، نجات یابد و هرکس بازماند، در آتش باشد.19
با مردم کوفه، سخنى از عایشه
امام
حسن علیه السلام بعد از خواندن نامه امام على علیه السلام به مردم کوفه
فرمود: ... شما از پیمان شکنى طلحه و زبیر و همراه ساختن عایشه، آگاهید،
کار عایشه از ناتوانى زنان و سستى رأى آنان است که خدا فرمود: «الرّجال
قوّامون علىالنّساء»؛20 مردان سرپرست زنان هستند.21
د) نداى قرآنى هنگام شهادت پدر
27
رمضان ام کلثوم نزد پدر رفت. على علیه السلام از او خواست پشت در برود.
امام حسن علیه السلام فرمود: من بر درخانه نشسته بودم که شنیدم منادى و
هاتفى گفت: «أفمن یلقى فىالنّار خیر ام من یأتى آمنا یوم القیامة»22؛ آیا
کسى که در آتش افکنده مىشود، بهتر است یا کسى که در روز قیامت آسوده خاطر
مىآید.23
درباره على علیه السلام
علاوه بر این که امام حسن
علیه السلام در عصر پدر، با معارفى قرآنى از زبان وى آشنا شد، خودش نیز به
تبیین و تفسیر و تطبیق آیاتى مربوط به حضرت امیرمؤمنان علیه السلام
مىپرداخت که برخى عبارتند از:
الف) زهد على علیه السلام
امام
حسن علیه السلام در مجلس معاویه ضمن پاسخ به ناسزاهاى اهل مجلس فرمود:... و
شما را به خدا سوگند مىدهم، آیا مىدانید که على علیه السلام بود که
خواسته هاى نفسانى را بر خود حرام کرد و خدا فرمود: «یا ایهاالذین آمنوا
لاتحرموا طیبات ما احل اللّه لکم»24؛ اى مؤمنان چیزهاى پاکى را که خدا بر
شما حلال کرده است حرام نشمارید.25
ب) على علیهالسلام پیشگام پیشگامان
سلیم
بن قیس مىگوید: امام حسن علیهالسلام فرمود: «والسابقون الأولون من
المهاجرین والانصار و الذین ابتعوهم باحسان»؛26 و پیشگامان نخستین از
مهاجران و انصار و کسانى که با نیکوکارى از آنان پیروى کردند، همان گونه که
پیشگامان بر دیگران برترى دارند، پدرم على بن ابىطالب نیز، چون پیشتاز
پیشگامان است، بر آنان برترى دارد. و فرمود: «أجهلتم سقایة الحاج و عمارة
المسجد الحرام کمن آمن باللّه و الیوم الآخر و جاهد فى سبیل اللّه»؛ آیا
سیراب ساختن حاجیان و آباد کردن مسجدالحرام را مانند کسى پنداشته اید که به
خدا و روز بازپسین ایمان آورده و در راه خدا جهاد کرده است؟ و (على
علیهالسلام ) از رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم پذیرفت و با جان خود
او را یارى رساند... .27
ج) تطبیق مؤمن بر على علیه السلام
علامه
مجلسى مىنویسد: حسن بن على علیهماالسلام به ولید فرمود: چگونه على را
ناسزا مىگویى با این که خدا در ده جاى قرآن او را مؤمن نامیده است و تو را
فاسق؟28
د) تطبیق آیهاى دیگر بر على علیه السلام
ابن
شهرآشوب مىنویسد: شیرازى در کتابش با سند خود نقل کرده است: حسن بن على
بن ابىطالب در باره آیه شریفه «فى اىّ صورةٍ شاءَ رکّبک»؛ به هر صورتى که
خواست، تو را ترکیب کرد، فرمود: خداى سبحان على بن ابىطالب را در صُلب
ابوطالب به صورت محمد صلى الله علیه وآله وسلم آفرید، ازاین رو شبیه ترین
مردم به رسول خدا على بود و حسین بن على شبیه ترین مردم به فاطمه است و من
شبیه ترین مردم به خدیجه کبرى هستم.29
ه.) تطبیق فاستوى على سوقه بر على علیه السلام
علامه
حلّى در تفسیر «فاستوى على سوقه»؛ بر ساقه هاى خود استوار شد؛ از امام حسن
علیه السلام نقل مىکند که اسلام با شمشیر على استوار شد.30
3. رفتار قرآنى امام حسن علیه السلام
الف) عفو و گذشت
امام
حسن علیه السلام که خود از اهل بیت علیهم السلام است و در شمار پاکان از
رجس قرار دارد، رفتارى برگرفته از آموزه هاى قرآنى داشت که نمونه اى از آن
پیرامون صفت عفو و گذشت را مىخوانیم: یکى از کارگران امام حسن علیه السلام
گناهى کرد که کیفر داشت. وقتى به دستور امام خواستند او را کیفر دهند،
گفت: مولاى من! «والعافین عن النّاس»31 فرمود: تو را بخشیدم. گفت: «واللّه
یحبّ المحسنین»32؛ فرمود: در راه خدا آزادى و دو برابر آنچه به تو بخشیدم،
نزد من دارى.33
ب) موعظه قرآنى
موعظه هاى امام حسن
علیه السلام هم رنگ و بوى قرآنى داشت. از جمله مىفرمود: اى فرزند آدم! از
حرامهاى خدا خود را بازدار تا عابد باشى و به آنچه خدا قسمت تو کرده است
راضى باش تا بى نیاز شوى و همسایگى همسایه خود را نیکودار تا مسلمان باشى
و... اى فرزند آدم! از روزى که زاده شدى پیوسته در تباه عمر خود بودهاى.
اینک باقى ماندهاش را براى آخرت خود دریاب که مؤمن توشه بر مىدارد و کافر
سرگرم بهره کنونىاش است. امام بعد از این انذار، این آیه را تلاوت فرمود:
«و تزوّدوا فانّ خیرالزاد التّقوى»34؛ براى خود توشه بردارید که به راستى
بهترین توشه پرهیزکارى است.35
ج) توسّل قرآنى
شخصى
براى بچه دار شدن از امام تقاضاى مطلبى کرد. امام فرمود: برتوباد به
استغفار کردن. او مشغول انجام این توصیه شد تا جایى که گاه روزى تا هفتصد
مرتبه استغفار مىکرد. وى به زودى صاحب ده فرزند شد. وقتى از امام دلیل این
توصیه را پرسید: فرمود: آیا سخن خداى سبحان را در قصه هود
نشنیده اى؟«ویزدکم قُوَّةً الى قُوّتکم»36؛ و نیرویى بر نیروى شما بیفزاید و
در قصه نوح نشنیدهاى«و یمددکم باموال و بنین»؛37 و شما را به اموال و
پسران یاراى کند.38
د) زندگى با آیات قرآنى
علاوه
برآنچه گفتیم، امام حسن علیه السلام با آیات الهى زندگى مىکرد و در هر
موقعیتى آیات مختلف قرآن کریم را تلاوت مىفرمود. گاه در نماز جمعه39، گاه
در برخوردهاى شخصى، گاه در اجتماعات،40 گاه در میدان جنگ41 و... نمونه اى
را مىخوانیم. شیخ طوسى مىنویسد: امام حسن علیه السلام پس از وفات على
علیه السلام با مردم سخن گفت: ... هرکس مرا شناخت، شناخت. هرکسى نمىشناسد،
من حسن، فرزند محمد، پیامبر خدا هستم. «واتبعت ملّة آبائى ابراهیم و اسحاق
و یعقوب»؛42 و از آیین پدرانم ابراهیم و اسحاق و یعقوب پیروى کردم. من
فرزند آن مژده دهنده و بیم دهنده و دعوت کننده به سوى خدایم. من آن چراغ
تابانم. من فرزند آن پیامبر رحمت براى جهانیانم. من از آن خاندانم که خدا
پلیدى را از ایشان زدود و پاکشان کرد. من از آن خاندانم که جبرئیل بر آنان
نازل مىشد و از خانهایشان عروج میکرد. من از آن خاندانم که خدا محبّت و
ولایت آنان را واجب کرد و در آیهاى که بر محمد نازل کرد فرمود: «قل لا
اسئلکم علیه اجراً الاّ المودة فى القربى و من یقترف حسنةً»43؛ بگو به ازاى
آن(رسالت) پاداشى از شما نمىخواهم مگر محبّت در باره خویشان و...؛ و به
دست آوردن نیکى محبّت ماست.44
پی نوشت :
1.
منبع اصلى ارجاعات پاورقى (موسوعة کلمات امام حسن علیه السلام) و ترجمه آن مىباشد
که هر دو توسط پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام تدوین و به زیور طبع آراسته شده است.
2. بحارالانوار، ج 43، ص 338؛ انوارالبهیه، ص 76؛ المناقب، ج 4، ص 7.
3. زمر / 10.
4. المعجم الکبیر، ج 3، ص 92، ح 2760؛ مجمع الزوائد، ج 2، ص 305.
5. امالى طوسى، ص 559.
6. نور / 1؛ قدر /1ـ3؛بحارالانوار،ج18،ص127.
7 و 8 / اعراف / 199.
9. قلم / 4.
10. بحارالانوار، ج 78، ص 114.
11. زخرف / 44.
12. بحارالانوار، ج 23، ص 173.
13. قصص / 85.
14. بحارالانوار، ج 21، ص 121 و نمونههاى دیگر.
15. ر.ک. به: مقاتل الطالبین، ص 55، مقتل الحسین علیه السلام، ج 1، ص 114.
16. هود / 7.
17. تفسیر فرات کوفى، ص 183، ح 235.
18. آل عمران / 33.
19. بحارالانوار، ج 43، ص 358.
20. نساء / 34.
21. امالى طوسى، ص 718، ح 1518.
22. فصلت / 40.
23. الفتوح، ج 3 و 4، ص 282.
24. مائده / 87.
25. مقتل الحسین علیه السلام، ج 1، ص 114.
26. توبه / 100.
27. توبه / 19.
28. تفسیر فرات کوفى، ص 169، ح 217.
29. بحارالانوار، ج 35، ص 339.
30. انفطار / 8.
31. بحارالانوار، ج 24، ص 316؛ تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 522.
32. فتح / 29.
33. کشف الیقین، ص 368.
34 و 35. آل عمران/ 134.
36. بحارالانوار، ج 43، ص 352.
37. بقره / 197.
38. کشف الغمّه، ج 1، ص 572.
39 و 40. هود / 52.
41. مکارم الاخلاق، ص 327.
42. بحارالانوار، ج 32، ص 228؛ امالى صدوق، ص 82.
43. همان، ج 44، ص 33.
44. همان، ج 2، ص 82؛ امالى طوسى، ص 561؛ بحارالانوار، ج 10، ص 138.
45. یوسف / 38.
46. شورى / 23.
47. امالى طوسى، ص 269.
منبع:www.hawzah.net
نویسنده: ابواحسان میانجى
راسخون