راهی قدسی

اهدناالصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم

راهی قدسی

اهدناالصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم

راهی قدسی
آخرین نظرات

کتابِ «تاریخ حرم ائمه بقیع علیهم السلام»

سه شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۰۰ ق.ظ
یامن له الدنیاوالأخره
کتابِ «تاریخ حرم ائمه بقیع علیهم السلام»
این کتاب در ده بخش تنظیم شده است. نویسنده کتاب در بخش مقدماتی، با عنوان: « وهابیت و انگیزه تخریب حرم ها» ، چگونگی آغاز ساخت حرم ها وانگیزه تخریب آنها را بیان می کند. واز جمله دلایل این اقدام غیر انسانی را، کج فهمی دینی می داند. وی در پاسخ به این پرسش که چرا و چگونه افرادی خود را مسلمان می نامند، ولی به خود اجازه می دهند به بزرگان دین اهانت ، و ابنیه وآثار آنان را منهدم کنند، می نویسد:
«یکی از آفات بزرگ و خطرناک در هر مذهب و آیینی، کج فهمی ها و تندروی ها و برداشت غلط و انحرافی و به اصطلاح قرائت های خود ساخته از آن آیین است که در مقاطع مختلف، از میان پیروان همان مذاهب به وجود می آید و موجب تضعیف وتفرقه در آن مذهب می شود. با تأسف باید گفت که در میان پیروان دین مقدس اسلام نیز کسانی بوده اند که از این کج فهمی و انحراف فکری مصون نمانده و موجب پیدایش اختلاف و کینه ورزی ها وگاهی خون ریزی ها درمیان پیروان قرآن شده اند.
از مصادیق ونمونه های بارز چنین انحراف فکری وبرداشت های ناروا، گروه خوارج هستند که درحال حیات رسول خدا صلی الله علیه وآلهودرمیان جامعه آن روز به وجود آمدند ودر زمان امیرالمؤمین علیه السلام گسترش یافته وبه صورت یک گروه معارض حکومت آن حضرت ظاهر شدند.»
درادامه این بخش، تاریخچه ای از افکار ابن تیمیه، و نقش محمد بن عبدالوهاب؛ در بنیان گذاری فرقه وهابیت و عوامل مؤثر در یپشرفت این آیین، و بخشی از عقاید وهابیان از جمله گرایش به تجسم خدا، جمود بر ظاهر الفاظ، عقیده به رؤیت خدا، فتاوای فقهی وهابیان و... بیان شد است . در قسمت فتاوای فقهی وهابیان می خوانیم:
«یکی از فتواهای وهابیان، حرمت سفر برای زیارت قبور پیامبران و صالحان و حرمت توسل و تبرک به آنان و ساختن حرم و بارگاه و تعمیر قبور و مشاهده آنهاست.
این موضوع اولین بار در سال 726 هـ . ق در دمشق از سوی ابن تیمیه مطرح، و موجب شورش و بلوا گردیده این شورش و فتنه آنگاه به اوج خود رسید که علما و قضات متوجه شدند او در سال 710هـ . ق، یعنی شانزده سال قبل، در حرکت زیارت قبور پیامبران و در حرمت توسل وتبرک به آنها، کتابی به نام اقتضاء الصراط المستقیم تألیف نموده است. چون هر روز برشدت فتنه وآشوب افزوده می شد و شعله های این آتش به شهرهای دیگر نیز سرایت می کرد، حاکم وقت، مصلحت را دراین دید که برای رفع فتنه وحفظ آرامش ابن تیمیه را در قلعه دمشق زندانی کند و او از این تاریخ به مدت دو سال محبوس بود تا رخت از جهان بر بست.
به هر حال، ابن تیمیه علی رغم دلایل محکم بر استحباب زیارت قبور انبیا و به ویژه قبر پاک رسول خدا صلی الله علیه وآله که یکی از عبادات بزرگ و شناخته شده در نزد همه مسلمانان است، سفر برای زیارت آن حضرت و سایر انبیا و پیشوایان دینی را حرام و بدعت و عمل شرک آمیز معرفی کرده و براساس عقیده خودش که ارتکاب هر عمل حرام موجب ارتداد می شود، جان و مال چنین فردی را اگر توبه نکند، مانند سایر مرتدین، بر مسلمانان حلال دانسته و باید هر چه سریع تر به قتل برسد. همان گونه که واجب است این قبرها و حرم ها که نقش اصنام و اوثان را ایفا می کنند هر چه زودتر تخریب و آثار آنها محو شود. فتواهای وهابیت نیز به پیروی از ابن تیمیه، درباره زیارت قبر رسول خدا صلی الله علیه وآله وشخصیت آن حضرت وهمچنین درباره مسلمانان همان دیدگاه ها وفتواهاست.»
نویسنده محترم دربخش اول با عنوان «تاریخ حرم ائمه بقیع علیهم السلام، ابتدا معنای لغوی بقیع، چگونگی ایجاد مدفن دربقیع، فضیلت بقیع ومختصری از تاریخ حرم ائمه بقیع را گزارش می دهد. در مرحله دوم از این بخش، عناوینی چون: «سلاطین اموی و بهره بردای سیاسی از قبور» و«مقاتله بنی عباس با سیاست اموی ها» ، آمده و در مرحله سوم، تاریخ ساختمان گنبد ائمه بقیع، کیفیت گنبد و بارگاه ایشان، تعمیرات و خصوصیات حرم، تاریخ ضریح ها، چگونگی قبر و ضریح منسوب به فاطمه علیها السلام ، و مدفن حضرت زهراسلام الله علیها از دیدگاه روایات و شواهد و قرائن در این زمینه، بررسی شده است.
در بخش دوم، بیت الاحزان؛ در بخش سوم، حرم جناب ابراهیم و عثمان بن مظعون؛ در بخش چهارم، حرم همسران و دختران رسول خدا صلی الله علیه وآله، دربخش پنجم، بقعه عقیل بن ابی طالب؛ ودر بخش های بعدی دیگر بقعه های بقیع به تفصیل معرفی وتاریخ ساخت این بقعه ها ، شخصیت مدفونین درآنها، ودیگر مباحث مرتبط مطرح شده است.
منبع: کتاب گلبرگ شماره 122

محمد صادق نجفی، تاریخ حرم ائمه بقیع علیهم السلام، نشر مشعر، چاپ سوم، 1384، 375 صفحه.
راسخون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی